Fridolfs kamp...

 
Nu hoppas vi att Fridolf är tillbaka på rätt sida av Livet. Han hängde på sen skör tråd och det är väl inte riktigt klart än. När jag hämtade hem honom hade han tappat 2 kg och var slö och kraftlös. Hemma hos Viktor och Tove fick han vila upp sig och försökta äta upp sig lite. Men efter någon vecka föll hans status en bit och han varken drack eller åt. Hans nya husse och matte fick torka dräggel mellan varven, tungan hängde ut och munnen var öppen hela tiden.
 
 
 
Det blev ett veterinärbesök som tog 4 timmar. De tog prover och hittade inga fel, förutom lågt levervärde. De röntgade lungor och hjärta ifall det var nåt med andningen, eftersom att han inte stängde munnen. Men de hittade inget. Vi skulle försöka ge honom fet mat och vatten och höra av oss om tre veckor för ett nytt blodprov så inte levervärdena har gått ner mer. Vi fick med oss en tub med pasta som innehöll typ 50% kycklingfett och ltie sånt.
Han gör kräkreflexer när den pastan kommer in i munnen. Han gillar tonfiskmoussen på burk, så det är den som gäller istället. MEN, man vet inte hur mycket han får i sig, eftersom att strax efter han fått i sig en halv tesked så kommer det ut en dräggelsträng, som den ovan i bild fast mousse-färgad....
 
Viktor, Tove och jag pratade ihop oss, några dagar senare och undrade varför de inte tittade INNE i munnen på honom?! Tänk om nåt sitter fast, maten kommer inte förbi? Bruten käke? Jättehårboll som täpper för?
Vi ringde igen akut och fick komma in på en gång.
 
 
 
Veterinären sa som innan, de hittar inga fel, men frågade om vi ville sätta in dropp. JA!! sa Viktor och jag. Så blev det så i den här baljan som han annars täckte upp fullt ut, fick han ligga medan jag höll i honom och de fyllde bra mycket vätska under huden på honom, så han såg ut som en kamel med puckel på ryggen sen. Han fick visst en spruta B-vitamin och en med antibiotika. Fast han inte har några infektioner eller så. Jag skulle ringa dagen efter och säga hur han mådde och ev skulle han skriva ut mer antibiotika åt honom.
 
Fridolf blev piggare, mer "vaken" liksom och här ser man att vatten"puckeln" ramlat ner till ena frambenet/axeln. Men han är piggare! Vi ringde dagen efter och fick antibiotika utskrivet.
 
Jag var hem till Fridolf igår och han var lam och slö igen. Jag gav honom lite tonfiskmousse som han blev glad över, han åt upp en tesked, som rann ut i dräggelsträngen strax efter :-(
Viktor höll i katten sen, Tove tryckte i honom 2 gram antibiotika i munnen. Jag provade ge honom lite vatten. Nopp, njet, nix. Han bara hängde med huvudet.
 
Inatt vaknade jag kl 5 och kunde inte somna om. Jag vaknar ALDRIG annars än när klockan ringer.
Imorse ringde jag veterinärstationen för att höra om de kunde skriva halva kostnaden först och lägga resten på månaden efter. Fridolf har ingen försäkring. Jag avslutade den när jag lämnade över Fridolf och Sajko i juni. Viktor tog över katten hastigt och lustigt och tanken dök inte ens upp att han skulle teckna någon,utan fokus är att få honom att överleva.
 
Blodproverna och undersökningen gick på 2000:- sa veterinären när jag frågade vad röntgen skulle gå på. *ops* Röntgen gick på 1000:- till. Då har jag inte räknat in äckel-kyckling-fettet på tub, eller besöket med droppet han fick.
 
Jag drömde om Fridolf inatt, att han hade varit ute, och tungan hängde ner på backen, och pälsen var skummig och vit av svett. Tror fan jag vaknade kl 5 med en tår i ögat, och en punkterad redan tom plånbok.
 
 
Hang in there, Fritte! You can do it!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback