Fridolf...

 
 
klicka för större bild
Jag och Viktor har hämtat tillbaka Fridolf och nu har han varit hos honom i några dagar. Fritte är en skugga av sitt forna, fluffiga och fjantiga jag. Han har tappat två kilo och ryggraden känns som på en vinthund. Han ser trött och hängig ut, lite vinglig gång. Men han äter som en häst. Det är bra. Och sist jag var där så mjauade han faktiskt när jag kom. Fast det lät som en gammal dörr. Eller en hes skatunge.
 
Jag blev uppriktigt skraj när jag insåg hur han såg ut.
Så fort vi installerat honom, så åkte vi ner till hund-och kattbutiken och fick tips om ett riktigt fläsk-fett foder, och att en avmaskning vore bra plus eventuellt ett samtal till veterinären. Så vi  köpte avmaskningsmedel på apoteket och sen hem och bootade om katten. Han åt och drack och till och med lät oss ge honom tabletten i munnen utan minsta motstånd. Morgonen efter ringde jag veterinären som sa att det lät som undernäring, och att vi skulle se till att han äter och dricker och går på lådan. Om han inte kissade nåt under dagen skulle vi ringa igen och komma in akut. Tack och lov så fick han till det på lådan, efter några försök, dag 2.
 
Siri och Fridolf verkar acceptera varann. Hon är lugn och fin och Fritte är ju inte heller blixtsnabb. Även när han är pigg och fräsch. Nu ligger han mest i tvättkorgen och hämtar igen. Det första han gjorde när vi kom till Viktor var att luta sig mot toalettstolen, jag hjälpte honom upp och då sträckte han upp en tass mot handfatet - hans favvostället. Jag lyfte dit honom.
 
 
Hoppas det kommer funka bra där. Han är ingen utekatt. Han ska vara inne och vara som ett plåster på "sin familj", det är hans sort det, Burman. ;-)
 
Nu efteråt, förstår jag varför han "flyttde in i mitt huvud" - han behövde hjälp, han mådde inte bra.
 

Här säger de hej då till varann, Fridolf och Sajko....
 
 
Första mötet. Fridolf - Siri.
 

Förut var han lite bitig, nu mest knotig.
 

Tonfiskmousse.
 

Jag vilar här ett tag. (I Viktors o Toves ren-tvättkorg)
 
 
Idag ska jag hälsa på, fick med mig en godisbit "anka" av min kollega, som Fridolf och Siri ska få. Får se om jag tar med nåt fika också till Viktor och Tove ;-)
 
 
Mission completed.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Katarina-Cinnamon

Puh, så skönt att lille Fridolf är räddad, lillstackarn, så jobbigt han måste ha haft det.

Postat av: Ewa

Va bra att du "hörde" honom :)
Ge honom healing också, katter älskar Reiki!

2012-09-05 @ 19:02:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback