Tillbakablick 2010...



...innan jag ger mig iväg in i 2011

Vad hände egentligen 2010?
Jag samlar mig lite och backar tillbaka…

Jo, redan innan 2010 startade så kände jag att jag var tvungen att göra ett kvantsprång, för jag mådde verkligen inte bra. Det var som att jag bar för tunga bördor, för mycket ansvar och jag hade tappat glädjen och kraften.
När det gått tillräckligt långt så tvingar Livet en att ta tag i det. På ett eller annat sätt.

Så det ledde till att jag avslutade den relation jag var i, som inte fungerade.
Jag gick in i 2010 som singel med stor beslutsamhet att ta tag i mitt liv, för jag ville må bra igen!

Jag vet inte vart jag fick Kraften ifrån men jag samlade mina söner för att informera om läget – att jag avslutat relationen, att ekonomin var usel, att jag skulle sälja huset. Inte nog med det, jag bad, nej, beordrade äldste sonen som då var 21, att omgående skaffa en egen lägenhet och den yngre då 19, att aktivera sig vad gäller sin framtid, skola eller söka arbete och att det var lägenhet som gällde för oss, och att han fick bo kvar 1 år till.

Huset såldes i mars och jag flyttade till en lägenhet med yngsten, och den äldre fick tag på en lägenhet samtidigt som jag. Det är som att när man bestämmer sig för att GÖRA något, att släppa ifrån sig det gamla, som man gör plats för nytt.

Jag är så glad för att det ordnade sig i rask takt, och jag känner fortfarande en stor tacksamhet för det flyt jag hade när jag väl tog tag i saker och ting. Resten av det året, 2010, var temat att landa i det nya, återhämta mig och komma tillbaka till Livet.

Vad har jag då lärt mig under det här året?

Jo, att det är jag själv som måste bestämma hur jag vill ha det.
Jag kan inte skylla på något eller någon annan för att jag mår dåligt.
De val jag har gjort är mina, och jag är glad att jag tog tag i Förändringarna,
för nu rör jag mig framåt igen efter att ha stått väldigt stilla, väldigt länge.
Sonen med lägenheten fick ett jobb på taxi, har flickvän och mår bra med självkänsla som steg i och med flytten.
Han som bor hemma kom in på yrkesutbildning i höstas och det lättade för honom också.
För att inte tala om hur jag lyftes av det här också, att det går bra för mina barn!
Men det krävs att våga se det som sker och som är på väg att hända, för att ändra riktningen tillbaka i kurs.
I mitt fall tog det lite för länge, jag borde ha sett vartåt det barkade mycket tidigare, men bättre sent än inte alls.

Vad ska jag tänka på? Jo:

Att lyssna mer på mig själv, tro på och följa mitt inre.
Att livet rullar på, åren avlöser varann och jag blir inte yngre.
Att leva Mer.
Att leva Nu.
Att uppleva!
Att inte säga: ”det blir nog bättre sen” – när jag istället kan se till att det blir det nu!

Jag är tacksam för att Livet visar mig när jag är ute och cyklar, även om det gjorde ont då jag fick de här brutala knuffarna. Men det behövdes nog, för jag låtsades nog inte som att jag kört fel på Livets väg, utan hoppades att ingen skulle märka det, inte ens jag själv. För när man väl vet om det, då måste man ju göra något åt det. Förändringar är jobbiga. Människan är av naturen lat.
Men när alternativ är fortsätta må dåligt eller ännu sämre, så är det SÅ värt jobbet för att få bli lycklig och känna glädje och lust igen!

2011 – här kommer jag, ny och fräsch igen!




Kommentarer
Postat av: Sarah

Hej Gumman!

Titta tillbaka på denna blogg när du tappar fotfästet nästa gång, om du gör det. Här står ju precis vad du ska/bör göra! :-)

Ha en god fortsättning och kramar!!!

Postat av: Nettan

Se där - Sarah är klok hon..., följ hennes råd!!

2011-01-03 @ 20:59:00
Postat av: Catrin

Du har gjort ett kanonbra jobb med allt du gick igenom förra året. Det blev många steg framåt. Vilka krafter du har. Kram

2011-01-04 @ 07:43:59
Postat av: MariaML

Tänk så fantastiskt bra jobbat av dig Guns! Det är som du säger, man måste ta tag i skiten själv och göra nåt åt det och det är baske mig inte lätt. Superimponerad sv dig, njut av din framgång och må så gott i din lägenhet där värmen ingår i hyran:)

2011-01-04 @ 13:17:34
Postat av: Katarina/Cinnamon

Jajamen Gunsan, exakt så ska man göra som du gjort och numera gör, tummen upp :-)

2011-01-04 @ 14:53:37
URL: http://www.ateljecinnamon.se
Postat av: Nannis

wow! Du har verkligen gjort en massa året som gått, och wow! vad du har kommit långt. Häftigt :)



God fortsättning, fina du!



kram

2011-01-05 @ 19:24:12
URL: http://nannis.blogg.se/
Postat av: Tessa

Åh vilken BRA blogg, fasen vad du har gjort mycket bra saker under förra året även fast det säkerligen inte alltid kändes så. Way to go Gunzan :-D

2011-01-07 @ 06:03:29
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Tessa

Btw.. kan jag få använda dig som förebild och lite peppning nu då jag själv går in i samma sak i år? Ska ju flytta till mindre, måste få en unge (ung dam) att ta mer ansvar och ev. "sparka" i väg till skola på annan ort hur mycket det än värker i mammahjärtat och lite annat som vi kanske kan ta över en kopp kaffe?

2011-01-07 @ 06:06:55
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback