Orm-bo

Skulle till att blogga om senaste tillökningen i familjen....

.....och när jag skrev rubriken här ovan så inser jag vilken fantastisk gåva det är att ha en sån
livlig fantasi och hämningslös spontan-"brain-storm"-aktivitet som jag har!!

*torkar tårarna och skrattar till lite igen*

Tänkte på alla slags "bo-n" det finns och bl.a den varianten som jag skrivit om nämligen min "iblandbo" och det finns sambo och särbo och mambo o.s.v. och här kommer jag med ORMBO !!  
*asg*

Nåväl, det var inte alls det som det handlar om utan det är mina ormar som har förökat sig.
De har fått ägg!

Det är inte första gången!
De tycks verkligen trivas med varann....

........eller så är det så att de inte har så mycket att välja på....
....och när De Naturliga Drifterna sätter in så tar man vad man har att tillgå.... vad vet jag?


Första gången var mitt i vintern för några år sedan -
 - jag stirrade länge och väl innan jag kunde förstå vad det var jag såg där i terrariet -

"VEM FANKEN HAR SLÄNGT NER MINA TAMPONGER TILL ORMARNA??!!"

Ett helt gäng med tampongliknande ägg hade hon klämt ur sig
och jag fiskade upp dem och la dem på en varm fuktig disktrasa och
ner i en tjock vintermössa och körde i ilfart upp på andra sidan stan -
- det tog ett par minuter - stan är liten -
och fick placera äggen i en ormäggvärmningsanläggning hos stadens orm-bl.a-leverantör.

Men det gick inte, vi förlorade dem.....
De skrumpnade ihop...
jag blev faktiskt lite ledsen för det....

Sen har det upprepat sig ett par gånger om året, men jag försöker inte rädda avkomman längre....

Är jag en dålig människa?

Mina ormar.....
(det VAR sönernas ormar en gång i tiden men de tröttnade vilket inte är ovanligt bland barn, som får sin vilja igenom när det gäller husdjur och ett tips för blivande föräldrar är att tänka igenom vilket djur man kan tänka sig  "ta över" efter sina barn, innan man går åstad och köper vad som helst..... )
jo.....mina ormar tycks trivas med sin tillvaro, 
de sover mest,
men ett par gånger i månaden tar jag upp dem och gullar lite med dem,
och de får slingra sig runt mig en stund och
sen avslutar jag det hela med att jag serverar dem mus...

Ja, alltså man köper frysta möss som man tinar upp och ger dem!


Här är några bilder på det lilla paret:


image86

Honan är den lilla bruna och hanen den stora röda....
det tar väl på att hålla på att föda och ha sig...


image87

Här pressar hon ut det sista ägget...

image88

Och här är de små "tampongerna" som redan skrumpnat ihop...
Snart är det mus-dax igen
och då kommer bruna mamman att växa på sig och bli nästan lika stor som röda pappan.


Livet går vidare....

Jag hade nån tvångstanke
om att jag måssssste liksom skriva om ormarna
eftersom att jag har bloggat om mina andra husdjur....
och sen kan jag blogga om det som jag egentligen vill blogga om...
typ
livet, funderingar, insikter och spontanVetenskap på Egen Nivå.

Fast nu är det sängdags,
för att
orka upp när klockan ringer imorgon bitti...


Kommentarer
Postat av: Nettan

Vad är det för mus dom får smaka på egentligen? *fnissar generat och trillar av stolen*
(för när du skulle ge dom den där frusna musen när jag var där så ville de ju inte ha den....)

Jag måste hålla med dig.., det ser verkligen ut som tamponger när de skrumpnat ihop..
Skulle velat ha sett din min när du hittade dom i terrariet första gången...

Trots att ormarna är söta på bild så tycker jag nog att du ska sälja dom... Vi lägger ut dom på Blocket vetja... *retas*

Ha en superhärlig vecka...
3 dagar kvar av arbetsveckan, sen är det äntligen helg! Men, så är ju vardagen när man sålt 1/3 av livet till arbetsgivarn.. *hmmmmrpft*

Go dajmen bäjb!

Postat av: Gunzan

Nettan, ormarna tillhör familjen och snart är det dags för mus och då säger jag till så får ni komma och kika på händelseförloppet.
Vem behöver TV?
;)

Snar får vi förresten ta och SAMsas...

Go dajmen, Puma!

2007-05-03 @ 21:09:00
Postat av: Gunzan

Nettan, ormarna tillhör familjen och snart är det dags för mus och då säger jag till så får ni komma och kika på händelseförloppet.
Vem behöver TV?
;)

Snar får vi förresten ta och SAMsas...

Go dajmen, Puma!

2007-05-03 @ 21:09:13
Postat av: Gunzan

Nettan, ormarna tillhör familjen och snart är det dags för mus och då säger jag till så får ni komma och kika på händelseförloppet.
Vem behöver TV?
;)

Snar får vi förresten ta och SAMsas...

Go dajmen, Puma!

2007-05-03 @ 21:12:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback