Kan man bara sluta med Curling?


Klart man vill tro att man är bra och smart och vettig, men det är skönt att få erkänna detta:
Jag är en curling-förälder!


bild lånad: mykrosofd.com

Nu har vi (läs: jag) bestämt att vi ska prova en månad med att han köper sin egen mat
och lagar densamma. Min son alltså.
Han är rätt kräsen med vad han äter, dvs sånt som jag gärna äter t.ex. lasagne, blodpudding, eller köttgryta det gillar inte han. Inte heller frukostmat som fil, yoghurt, gröt, mörkt bröd, viss sorts skinka eller grovt salt till äggen.

Jag är tokless på Korv Stroganoff, Kebab med pitabröd, halvfabrikat-hamburgare och kycklingwok. Jag hatar rostat bröd med den där förbannade 17%-iga osten!

Jag känner mig inträngd i ett hörn, uppgiven, fantasilös och känner lite - "när i helvete ska du äta som vanligt folk, unge"?!!?!!

Han är 20 år och har en inkomst i form av ungdomsaktivitetsstöd.
Jag är ensamstående med en vanlig lön. Han sparar sina pengar.
Jag gör av med min på tak över huvudet, mat i magen och skithuspapper till att torka sig med.

Egentligen har jag en inneboende som inte gör rätt för sig.
Alt.
Egentligen så har min son en egen slav, hemsamarit och uppassare.
Oj, det är visst jag.

Jag har sagt upp mig nu.
Nu får han köpa sin egen mat och jag min.
Han ska laga sin mat och jag min.
Han får lära sig att mat inte är gratis
och på köpet tvingas han bli en jäkel på att hantera kastruller
samt utveckla sin självkänsla i konsten att laga mat.
Naturligtvis visar jag honom, vägleda är ju inte samma som att curla ;)

Likförbaskat lyckades han delegera till mig att handla åt honom första dagen.
Och jag gjorde det!
Som han sa, han hade ju precis kommit hem från sitt sommarjobb
och var på väg att hämta tvätten (plus i kanten för honom där)
och sen skulle han träna. (Okej, ett plus till)

På väg till affären kom jag på att jag har också jobbat (sen 28 år tillbaka)
och har min egen tvätt att sköta och skulle ju också iväg att träna.

Vad är skillnaden?
Jo,
jag har servat mina barn sen de föddes
men sen inte fattat att det kanske är dags för dem,
att vid myndig ålder låta de sopa själva framför sin egen jädra sten,
medan han inte vet nåt annat än att han alltid haft ett jädra bra glid och att det fungerar.

Å andra sidan tar det nog några omgångar innan man släppt kvasten för gott,
den ligger ju så hemvant i handen....

Kör på min käre son, du klarar det här själv nu!








Kommentarer
Postat av: Nettan

Tänkvärt och klokt!!!!

2010-07-29 @ 23:04:07
Postat av: Nettan igen...

Förresten, både lag Peja Lindholm och lag Hasselborg slutade curla ganska plötsligt...., kanske kan be dom om råd...

2010-07-29 @ 23:15:08
Postat av: Sarah

Va bra!! Men det är svårt att inte vara där med sopen i alla fall och hålla på... I know... De måste ju få i sig mat stackarna? Tänk om de inte äter?? Fasen, man är ju så löjlig ibland, men vanan är svår att bryta. Stå på dig! Han fixar det!! =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback