Kost, stress & sprit

Kom nyss från jobbet.
Har satt igång riset medan jag startade upp datorn.
Håller på att tina laxbitarna i disk-hon.

Jag har en massa ståhej inom mig.
Eller som min terapeut sa:
-"Du har så mycket i huvudet, så du får inte plats med nånting mer så det är väl inte konstigt att du känner dig slut."

Och jag som trodde att jag inte använde huvudet så mycket.

Fast det är väl ingen omsättning på mitt huvudbry, det har kanske gått i stå pga platsbrist?!

Nåväl, JO, vi var på föreläsning hela eftermiddagen med jobbet.
Det var en massa forskning och studier från Karolinska Institutet, och tre föreläsare som berättade om just Kost&Motion,
en kille berättade om Alkohol och förebyggande av konsekvenser för både den anställde och företaget.
Den sista var en avdankad psykolog, som hon själv kallade sig, och hon tog upp det intressanta ämnet Stress på arbetsplatser med diagram från olika årtal och så.

Alla tre var riktigt proffsiga, lustiga, och tog upp alla ämnena på ett enkelt sätt så vi fick oss några goa skratt.

Han med Alkoholen säger t.ex inte till sin fru på fredagkväll: "Äskling, ska vi dela på en flaska vin?"  utan han säger helt sanningsenligt istället: "Älskling, ska vi dela på 80 gram sprit?"

Ja, det var mycket matnyttigt.
Och faktiskt så bör vi har en del "risk-brukare" på vår arbetsplats också,  som i längden kan ställa till det både för sig själv, sin omgivning och arbetgivaren.
Så det är smart att se den här problematiken i förebyggande syfte.

Hur som helst så gav temat Stress mig väldigt mycket.
Igen.
På KES-testet vi gjorde låg jag över 20 poäng, vilket visade att jag är i farozonen.

Så det är som det gamla kinesiska ordspråket: "När du jobbat hårt, sätt dig sen ner och vänta in din själ."

Det känns som att det är dags.
--------------
Mitt "nu" är som en katastrof-plats där det inte finns någon ordning, bara massa spring åt olika håll, panik hit och dit och kaos råder. Finns ingen struktur, prioritering, vad som är viktigast och hur lösningar ser ut för att få till det!!

=I

Jag ska sätta mig ner i köket nu, titta på ris-kastrullen nu, och vänta in min själ.

*gulp*

Sedan ska jag dela med mig lite mer av mitt huvudbry....

Som känns som att det går alldeles för fort, nästan som att vara fartblind.......



Kommentarer
Postat av: Ewa

Har ett buddhistiskt ordspråk:"när du inte vet vad

du ska göra-gör ingenting".

2009-03-12 @ 19:32:51
Postat av: Alex

Vännen, var rädd om dig. Bromsa in tåget i tid, innan det skenar, gör inte den här resan igen. Det viktigaste först, och DU är det viktigaste, glöm inte det.

Kom hit och ta en kopp kaffe någon dag, så övar vi på stillhet tillsammans.

Kram!

2009-03-13 @ 18:42:41
Postat av: Gunzan

>> Ewa: Ååhhh....va det landade gott. Tack!



>> Alex: Glömde det, blev fartblind. Kaffe blir bra.

2009-03-13 @ 21:56:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback