Utmaning...

Jag har blivit utmanad av LillaNisse

Regler:
Den som blir utmanad skriver ett eget blogginlägg som innehåller åtta fakta eller vanor om en själv.
I slutet av inlägget utmanar bloggaren nya personer.
Glöm inte att lämna en kommentar om utmaningen i deras kommentarrutor på deras bloggar,
så att de vet att de har blivit utmanade..

1) Jag är en sann djurvän.
Det har jag varit sen jag var riktigt liten.
Jag tog hem humlor för att de såg så fluffiga och mjuka ut.
Min mamma sa med illa dold rädsla att de kan brännas så jag fick släppa iväg dem.
På den vägen är det, marsvin har jag sett till att vi fått, hund, egen undulat, katt, och sedan som vuxen och mor till två små pojkar så har det blivit samma sak, marsvin, kanin, hund och katt,...jag menar det är bra för barn att umgås med djur, ...visst?! Visst??! Så sist in i huset är de små ormarna som nu hunnit bli säkert...hmm...3,4,5 år kanske...?
Men nu är det stopp. Min sambo/särbo/iblandbo Peter är astmatker, ju.

2) Jag är en slarvmaja.
Det jag inte får till eller hinna göra idag, det kan jag göra imorgon.
Fast jag vet nånstans i bakhuvudet att det kanske inte blir gjort då heller....
Om jag vet att det är kris och det är sista minuten med nåt - blir jag väldigt produktiv och aktiv...fast jag jobbar på att få till det utandär där "piskan". I god tid liksom.

3) Jag har en tendens till att köra slut på bilar.
Jag ska lämna min på skroten på måndag. Den har hållit ca 2-3 år.
Jag kommer skramla ihop till en annan billig bil för några tusenlappar och då bilar i den prisklassen inte är i toppform så kör jag så länge det går...
Någon gång ska jag köpa en riktig bil och då kommer jag att sköta om den som jag sköter om....mina djur.

4) Jag vill alltid må bra och vara nöjd och glad.
När jag vaknar på morgonen så är det som att jag är förväntansfull över vad den här dagen kan komma att ge för nåt gott eller kul, eller bra eller spännande.
Hmm.... det måste ju vara himla bra egenskap egentligen....
Så när något trist händer, eller jag går ner i min "grotta", så vill jag inte vara där för länge, utan tar mig ut ..(ofta med vänner i min omgivning som stöttar och ser hur det är fatt)..och söker Ljuset igen.
Livet är till för att levas, ju! :D

5) Jag har svårt att sålla intryck om det blir för mycket.
Jag kan bli alldeles speed-ad om det är för mycket som händer runt mig, eller om för många pratar samtidigt, eller om TV står på för högt och nån pratar...
Det har att göra med att jag dunkade pannan i väggen för 1 år sen.
Och för 4 år sen. Och för 7 år sen. Och för 10 år sen...
*hummar, nickar och funderar*
Så det är därför viktigt för mig att inte sitta på fikarasten på jobbet bland en massa folk, utan jag behöver vara för mig själv, och att inte vara med på en massa saker utan prioritera basic things.
Det går bra att "ösa på" så länge som jag ser till att "återhämta" mig sen.

6) Jag har lite åldersnoja ibland, tänker att jag är ju ändå 43 år, så inte kan väl jag gå mot svart bälte i karate.
Inte ska väl jag inbilla mig att jag kan bli en bra karateinstruktör och så småningom kanske åka till Japan för att träna med dem där?! För jag är ju för gammal! (Fy fanken vad dumt!! VA?! Varför tänker jag så där??!
Nu får jag skärpa mig! Blir nästan lite förbannad!!)
Ska arbeta för att släppa den den där åldersnojan!
Japp. Bra.

7) Jag är nog lite hönsmammig.
Min son som bor hemma, 17 år och jag går upp och fikar med honom fast jag själv kanske har sovmorgon.
Jag fixar nån äppelpaj för att han skulle vilja spontan-ha det nån kväll. Men har är en fin kille och han behöver som alla, bli sedd, hörd och bekräftad. Jag mår bra av att veta att jag ger honom det jag inte själv fick, och det jag faktiskt inte gav mde här grabbarna när de var små. P.g.a min ryggsäck och dålig själkännedom.
Man lär sig en del av att "krascha" och ta sig tillbaka.

8) Jag tycker om människor, alltså inte bara djur (se punkt 1).
Vi sitter liksom i samma båt på nåt vis, och det känns som en Gemenskap i det.
Vi försöker alla traggla oss fram i Livet, med eller utan facit.
Vi har alla våra ryggsäckar fast vi inte låtsas om det för varann.
Det är lite sött. Jag tycker om människor, för vi är så lika.

Jag utmanar:

Sarah

Sanna

Frida

Susanne

Sussie-Märsta (ingen blogg? Gör utmaningen i "kommentar" hos mig;-)

MariaM (du kan också göra den i "kommentaren";)
P (och du med, gör den gärna i "kommentaren")

Lena var visst utmanad redan men jag har nog inga fler att utmana...
så det får BLI så här! :-D

Kommentera gärna om ni antar utmaningen så jag får läsa mer om er..


Kommentarer
Postat av: sanna

svar: roligt, fixar utmaningen under helgen :D

Postat av: Lena

Jag antog utmaningen av Nettan så den finns på min sida ;) Men som vanligt skriver jag för mycket, får liksom inte stopp på fingrarna då jag har satt igång att skriva.

2007-09-08 @ 10:58:49
URL: http://lena.nerdlabs.org/blog
Postat av: MariaM

Hejsan! Jo, jag ska skriva en 8-punkters kommentar, men det får bli lite senare. Ska på 40-årskalas idag (då lär det ju komma fram någon av de pinsammare 8 punkterna.. :-)

2007-09-08 @ 11:14:56
Postat av: Frida

Å sorry gjorde det där förra veckan så mina "8a" finns i mitt arkiv ;) Roligt att läsa dina.

2007-09-08 @ 20:21:30
URL: http://frida07.blogg.se
Postat av: Sarah

klart att jag antar utmaningen, hade lite svårt att komma på 8 punkter dock... men det gick!
Syns på måndag!

2007-09-08 @ 22:30:47
URL: http://sysses.blogg.se
Postat av: Tessa

Hon skulle fixa ett larm genom sitt företag var det senaste jag hörde av henne. Så hon var inte intresserad.. MEN då du ändå ska ta itu med det så lägg in det på Blocket.se :-) det är skitaenkelt och du behöver inte räkna ut portokostnaden heller för de kommer och hämtar det *retas* Men en kopp kaffe nån dag skulle väl inte skada helt? så du får se min vackra hy ;-) Ska även nu beställa god doft till hemmet!! KRAM på dej! KUL att läsa dina 8punkter jag kände igen mig i rätt många...

2007-09-09 @ 13:15:15
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: MariaM

Dåså...
1) Jag kommer norrifrån, är född i Malmberget och via Harsprånget så hamnade jag i Sollefteå kommun 1977 och har blivit kvar där sen dess. Det är tur för Sollefteå att jag inte flyttat härifrån ännu, de andra ställena jag bott på har utplånats...Malmberget är snart bara en stor grop och Harsprånget är jämnat med marken...det första hyreshuset i Långsele som vi bodde i var nybyggt då vi flyttade in 1977 och nu är det också rivet. Jag pluggade i Härnösand 1998-2002 och det hyreshus jag bodde i såldes till Uppsala, plockades ner och fraktades iväg! Är det nån som vill ha en ort/alt ett kvarter utplånat så kan jag stå till tjänst med det!
2) Jag har svårt att följa recept. Lagar mat och bakar "på en höft". Har det efter min mamma som skulle lära min äkta hälft att göra tunnpannkakor. Receptet löd: Ta av glasögonen, salta och sockra i bunken tills du ser det, häll i så mycket mjölk du behöver, vispa ner mjölet till det känns bra, vispa ner några ägg och stek sedan tunnpannkaka. Ja, de tunnpannkakorna som han fick till kan säljas som masonitfrisbees :-) Han har dock förfinat receptet till "hälften mjöl av mjölk" och nu är han en hejare på tunnpannkaka!
3) Älskar att äta god mat. Var igår på ett 40-årskalas med mycken god mat och dryck. Åt som en skogshuggare! Men, det visar sig tyvärr på vågen och nu skall jag ta tag i den saken...(igen)
4) Är djurvän. Har 1 katt och 3 hästar varav den ena är inhyrd hos oss, men det känns som vår häst ändå. Katten Fridolf gillar ostmackor och sitter vi och fikar te o macka så skall naturligtvis lille Frille ha först! Sen kan matte ev få fika då kattskrället är mätt och belåten. Katten har skaffat sig en "jaktstuga" i sommar. Våra grannars garage har en öppen gavel som vetter mot skogen där han brukar hålla till och jaga. För att komma upp dit under deras garagetak så klättar han upp för en stege, tassar över ett snett plåttak och sen in i "jaktstugan" Våra egna hästar heter Lycko Prinsen alias lillgubben, pojken, Prinserinsen...listan kan göras lång och Arizona alias lillmära, frun, gumman... Prinsen har den egenheten att då han fåt ett äpple så suger han på tungan efteråt i upp till 20 minuter! Arizona är en fin dam som tycker att det skall vara ordning och reda och är en mycket trevlig häst att rida på.
3) Jag har spelat golf. Gick ur golfklubben häromåret för att bespara alla mitt usla spel. Sällan kan det ha skådats en sämre golfare! Tror att det har att göra med att bollskrället är rund. Alla bollsporter har jag svårt för.
4)Jag har dunsat in i väggen ett par gånger, 2002, 2003 och senast 2006, vilket sitter i ännu men det känns bättre och bättre. Hankar mig numera fram utan krycka sen 2 veckor och det går bra so far!
5)Jag gillar engelska deckare på TV. Är helt besatt av dem och hoppas att det snart kommer några nya avsnitt av exvis "kommisarie Lynley"
6) Hmmmm, jag är jättekass på att sy, sticka, virka, brodera mm. Gillar att rita lite och har börjat en kurs i meditativt målande. Spännande!
7)Har bra komihåg för siffror, telefonnr, förkortningar och annat konstigt. Jag tjänstgjorde som den levande telefonboken på min förra tjänst åt min roomie:-)
8) Jaha. Vad ska numero 8 få bli då...Har varit ordförande i en politisk ungdomsorganisation. Det var under min arga ungdomstid och jag halkade in på det som på ett bananskal. Vi startade en filmklubb som senare visade sig ha en politisk organisation i ryggen. Det ena gav det andra och plötsligt var jag ordförande! Var det i ett år och sen lade vi ner alltihop!
Det var alles. Skall bli kul att träffas på jobbet imorrn!

2007-09-09 @ 17:53:52
Postat av: LillaNisse

Tack så mycket för den informationen G och för att du antog utmaningen...
Kram

2007-09-10 @ 11:42:28
URL: http://lillanisse.blogg.se/
Postat av: Sussie i Märsta

1. Jag syr. Men inte för tillfället. Längtar efter mer tid då jag ska ha en ljus ateljé och sy kläder och klä möbler. Fixa gardiner och annat kul?.
2. Jag spelar piano och sjunger. Åtminstone mentalt just nu. Har spanat in ett underbart piano (digitalt) som jag köper en vacker dag. Jag sjunger gärna och anstränger mig för att det ska låta bra. Vet ej om de skulle kasta ut mig I ?Idol?. Troligtvis?..
3. Jag har sytt huvudet. När jag var sju år hängde jag knäveck i en mattpiskställning. Jag ramlade ner i backen och fick åka till akuten (med en handduk på huvet) och sy 4 stygn. Stelkrampspruta. Har fortfarande nackbesvär.
4. Jag styrketränar gärna. Jag tycker att jag kan se mina muskler i spegeln. OBS! Jag tycker det. Om man solar lite syns de mer. Ha ha.
5. Jag har dykt från en byrå. När jag var barn var jag spontan?.Jag skulle visa mina kusiner och min lillasyrra hur man dyker. Jag klev upp på en byrå och intog en snygg position och dök. Hjärnskakning med fina spyor i sängen. Undrar om mina lekar har skadat mig på nåt vis?
6. Jag gillar att spela monopol, tv-spel, lösa sudoku m.m. Jag utgår från att jag vinner Monopol. Med riktigt fokus så funkar det faktiskt?
7. Jag tror på ande, kropp och själ. Jag tror på Gud och att han tar hand om mig och min familj. Det jag inte rår på klarar han av och han hjälper mig på alla områden. Tack.
8. Jag har kommit fram till att alla får nya chanser hela tiden. Det gäller att vara förlåtande mot sig själv och sina medmänniskor. Ha ett öppet sinne. Ta chanser. Våga drömma. Ta hjälp. Fråga. Var nyfiken. Det går alltid att börja om. Citat från filmen Percy Tårar, ?tänk noll-noll? även om du ligger under med 46-0.

2007-09-10 @ 15:27:42
Postat av: Gunzan

Vad roligt att läsa om era 8 fakta!
Kul att ni antog utmaningen, kära vänner!
>>Tesza: Blocket får det bli, och en kopp kaffe skulle va supernajs! Doft i hemmet kommer matcha din fina hy ;D
>>MariaM: Härligt att läsa dina fakta :)
Skrattade gott, du ska starta upp din egen blogg och skivar MER, helt klart!! Gå in på
info.blogg.se och gå på "logga in". Därifrån skapar du din blogg. Det är enkelt - klarade jag det så gör du det. Ser fram mot att läsa din blogg. Vi ses på jobbet när jag kryat på mig.
Kram påre!
>>Sussie: Jättekul att läsa dina fakta! *s* (dykt från en byrå?!)
Glad att du antog utmaningen. :-D
Härliga punkter *ler*
Kram!

2007-09-11 @ 17:25:08
Postat av: LillaNisse

>Sussi:Kul att läsa dina svar på utmaningen, har du ingen egen blogg som vi kan få läsa??
Kram

2007-09-12 @ 18:41:46
URL: http://lillanisse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback