Tankar inne på akuten...


Det är en lite udda känsla att sitta i väntrummet med smärta i bröstet.

Det var nästan midnatt när jag bad sonen skjutsa in mig till akuten för jag hade ont i hjärtat.  Han satt på rummet vid datorn med en kompis. Så snabb att lämna datorn han nog aldrig varit. Jag är glad att de följde med mig.

Jag hade haft en känning redan dagen innan. Jag hade noterat en värk i hjärttrakten, men slog det ifrån mig. Nu låg jag ute och solade på baksidan och mådde gott, men....vänstra bröstsidan gjorde mig uppmärksam igen. Jag blev liksom störd och kunde inte riktigt koppla av.

Då solen gått i moln gick jag in och gjorde lite mat och försökte kollra bort värken, men den höll i sig. Efter maten la jag mig i soffan, andades med magen och tänkte att nu får jag väl för f*n lugna ner mig!! Jag lugnade ner mig - MEN jag hade googlat på "smärta i bröstet" OCH jag hade låst upp dörren, ifall att...

När jag bäddat ner mig för kvällen så var det igång igen. Efter att ha legat och försökt analysera om det var smärta eller värk, om det satt i musklerna, bröstbenet, själva bröstet eller i hjärtat. Kunde jag ha nån träningsvärk kanske, eller sträckt mig?

Många tankar kom och gick och strax innan midnatt ringde jag 112.
Hon tänkte skicka en ambulans, men jag sa - "stopp och belägg, jag ordnar skjuts".

Här satt jag nu på akuten. Och hade fått förklara för sköterskan hur det kändes i hjärtetrakten. Att uttala det högt, kändes konstigt.

De tog prover och ställde frågor. Sen fick jag vänta en timme innan provsvar.
Tankarna kom stilla, men hårt och osminkat:
Jag tänkte hjärtinfarkt. Jag tänkte död. Och liv.

Jag vill inte lämna mina barn, jag vill följa dem, bli farmor.
Jag har så mycket kvar att se, göra, uppleva och lära. Jag älskar livet!
Jag vill vara med, jag är inte klar!

Jag tänkte på vad som var viktigt. Jag tänkte på att allting bara är till låns.
Jag tänkte på vad jag gör med min tid, vad lägger jag den på?

Jag tänkte på vad jag har gjort i mitt liv.
Och vad jag har varit med om.

Man blir ödmjuk inför livet. Som är till låns. Det enda du har är det andetag du andas.
Det andetaget är det enda du har. Och minnena.

* * *
Efter 1,5 timme hämtade läkaren mig och han sa att alla proverna var bra.
Han klämde och tryckte lite på mig och ställde fler frågor.
Hans utlåtande var att jag troligen hade en inflammation i bröstbenet.
Det är mer vanligt bland kvinnor än män. Det händer visst rätt ofta att många som kommer in och tror de har hjärtinfarkt har just en sån här inflammation.
Jag åkte därifrån med ett par Alvdon och Voltaren.

Kl 2 var jag nerbäddad och somnade gott.
 Att jag bara sovit 3,5 timma innan det var dags att kliva upp och jobba bekom mig inte i ryggen.

Min son åker till Falun idag. Jag hoppas han väntar tills jag kommer hem.
Jag vill se honom, och kramas några andetag med honom.

Det ser ut att bli en fin dag idag.
:-)







Kommentarer
Postat av: GammSusanne

Man känner sig väldigt liten och sårbar sådana där gånger,och rädd!Det är då tankarna kommer om att man KAN faktiskt va' riktigt sjuk,man kan faktiskt dö,och ska jag dö NU,är det SÅ allvarligt!Man tänker på alla/allt runt omkring,allt man har ogjort,hur det ska bli...fy fasen,va' otäckt.Det är en väckarklocka,en omskakning,om att livet kan faktiskt ta slut,det är inte bara andra som dör,det kan man även göra själv.Det är bra Gunsan,att du for in på sjukhuset så du fick veta va' det va' för något.Vi är många som är rädd om dig och du ska va' rädd om dig själv oxå :) KRAM på dig

2011-06-06 @ 10:44:51
Postat av: Catrin

Svägerskan har också haft det. Hon sa att det gjorde väääldigt ont. Tur att det inte var infarkten puh. Tur att du har kolla på dig själv och är uppmärksam. Himla tur att vi har nära till "sjukan". Kram, kram

2011-06-06 @ 11:16:02
Postat av: Nettan

Susanne tog orden ur munnen på mig med sin kommentar, hon skrev det jag tänkte typ...



Skönt att det förmdoligen "bara" var en inflammation i bröstbenet och inget värre..

Livet är skört - du minns väl va vi pratade om när vi gick från marknaden..., huvaligen!

Skönt iaf att läget är under kontroll...



KRAM

2011-06-06 @ 11:27:57
Postat av: Nettan igen..

Glömde skriva..

Å nu j-klar TAR DU HAND OM DIG!!!!



Puss

2011-06-06 @ 11:28:44
Postat av: Gunsan

Lärorikt, en väckarklocka absolut!

Man ska vara rädd om sig, och snäll med sig själv och ta hand om sig. Visst ska vi?!



Pussar o kramar tillbaks, och tack för kommentarerna. Det värmer mitt hjärta :)

2011-06-06 @ 13:37:07
Postat av: MariaM-L

Vad bra att du ändå åkte in och fick kolla upp det hela, det sparar mycket ångesttid! Ta hand om dig och hoppas vi ses nån gång irl:)

2011-06-06 @ 14:51:57
Postat av: Malin

Vad bra att du åkte in att du tänker på dig själv och tog dig tiden!!

Postat av: Carina

Skönt att höra att du är ok, kram på dig !!!!

2011-06-06 @ 19:31:11
Postat av: Katarina-Cinnamon

Du gjorde helt rätt som åkte in, man vet aldrig. Så himla skönt att det inte var en hjärtinfarkt. Jag hade något liknande för ca 6 år sedan, det var heller ingen infarkt, men otäckt var det. Kram

2011-06-06 @ 20:26:17
Postat av: Tessa

Vad BRA att du åkte in och samtidigt vad fint du delar dina tankar.. det är ju faktiskt precis så det ÄR! Att det ska vara så jäkla svårt att minnas det då man är mitt i vardagen. KRAM och ta hand om dig.

2011-06-06 @ 21:40:00
URL: http://bloggspace.se
Postat av: Gunsan

Kramar till er och Tack för kommentarerna. Det värmer. Och visst får man en tankeställare?! Nu tar vi nya tag och är rädd om oss. :)

2011-06-07 @ 07:11:20
Postat av: Sarah

Håller med föregående talare. Du måste ta det lugnt... och tur att det inte var nåt! Kram...!

2011-06-08 @ 22:08:12
URL: http://ylvinger.se
Postat av: Gunsan

Jag försöker verkligen det nu, Sarah. Verkligen! Kram :)

2011-06-09 @ 20:03:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback