Belöningen kommer sist..



Igår hade jag en fundering om varför jag drar ut på bra saker,
att jag t.ex inte gick och la mig när klockan blev sent,
när jag nu äntligen har köpt en ny säng och verkligen längtade efter att få fläka ut mig i den.

Ikväll när jag dammsög, så dök det upp i huvudet från ingenstans att det kanske är för att man blev i-tutad sen barnsben att - först äta upp potatisen annars blir det ingen kaka efteråt.
Eller: - bädda sängen annars får du inte gå ut och leka,
- var snäll annars kommer inte tomten,
- läs läxorna annars får du inga betyg,
- jobba hårt så får du löningen efter en månad,
och så vidare....

Det sitter kanske i de bitarna att man inte får (?) göra det man vill helst,
utan först måste man göra "rätt för sig".

Jag tror jag har gjort så mycket "rätt för mig" i livet,
att jag i fortsättningen kan välja belöningen först,
åtminstone när det gäller så ofarliga saker som att gå och lägga sig när man vill,
eller äta kakan innan maten
eller ta på sig den nyinköpta tröjan på en gång man kommit innanför dörren istället för att vänta tills på fredag.

Det känns bra att få svar på omedvetna frågor.

Nu kommer jag, Sängen!
:)






Kommentarer
Postat av: Nettan

Rätt inställning Guns....., mycket klokt!

2010-06-09 @ 06:48:32
Postat av: Cinnamon

Jajamen, var och gör som Pippi, det funkar så bra så :-)

Postat av: Catrin

Du är värd allt gott här i världen :)

2010-06-10 @ 15:17:43
Postat av: Lena

Exakt så är det eller har varit. Nu tar jag efterrätten först för att vara säker på att jag ska orka den :P

2010-06-11 @ 17:13:23
URL: http://lena.nerdlabs.org/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback