Familje-träff i Storstan..."uppdaterad med fler bilder"

Min första semester-resa gjordes i helgen.
For ner till Stockholm och bodde på "Hotell Arnell", bed&breakfast.
Närå, det var hos min kära mor som jag och särbon hyste in oss.

Därifrån utgick vi ena dagen till Ingarö
och firade min lill-syrra som fyllde 41.
Kul att träffa henne och hennes lill-grabb
som är 3 år nu.
Andra lill-syrran på 44 var där också
med de två tjejerna.

Tänk att jag träffar bara dem ca en gång per år,
alldeles för sällan!
       
Vi frossade i tårta och kaffe, och gjorde sen några utsvävningar i omgivningarna.
 Ingarö sägs vara den mest fästingbebodda orten -
men vi klarade oss från dessa påhopp.
Det är vackert där, verkligen en liten "bonnig" oas inte långt från storstan.

Dagen efter hade jag snudd på gallstens-känning och mådde tjyv-tjockt (hahah, ja bostavligt, fet-tjockt),
efter alla intaganden av fika, kaffe, kakor och bullar och goa grejer.
Eller läs samlingnamnet: socker!

Jag, särbon och min mor tog oss iallafall till Sigtuna, Sveriges äldsta stad,
för att bland annat besöka Tant Brun, ett fik naturligtvis, vad annars?!
    
Vi var faktiskt lite kulturella och gick in i rådhuset och tittade på tavlor av kungar och Gustav Vasa,
och slank in på ett museum som visade hur man levde...för länge sen.

Glasblås och butik i Steninge tog vi på hemvägen och njöt av allt det vackra
och hade man haft stora börsen med sig,
så hade man säkert inhandlat ett par kassar fullt. (Bitter? Jag? Näe?)

Söndagen var bokad ute i Gustavsberg hos andra syrran för minstingen fyllde 8 år.
Där bjöds det på tårtor och kaffe och kakor och lägenheten var fylld av folk..
...eh.. mest hennes ungar som är 5 till antalet
plus mamsen och pappsen.

En heldag hos syrran som avrundades med ett besök hos pappa i Saltis,
han for hem tidigare från syrran. Mycket liv och rörelse för en 78-årig ung man,
så det räckte med ett par timmar för honom på kalaset.

Vi passade på att göra ett litet studiebesök längst ute i Saltsjöbaden, nära där pappa bor,
och där har de byggt nå vaaaansinnigt med lägenheter i 10-miljoners-klassen!
Det är alltså inte för folk med små-börsar kan man säga.

Väl inne hos pappsen drog vi ett en kaffe och bulle (gallkänning igen) och umgicks nåt timme eller två,
och sen for vi hem till mamsen i Märsta för att rasa i säng.

Måndagen var det hemresa och det tog 9 timmar, för vi passade på att sajt-sia här och var i den ljuvliga sommaren.

Nu är jag i halvkoma, helt slut, tar väl ett par dagar att hämta tillbaka sin hästar.
Men jag har semester och det känns så in i baljan bra!
Spelar ingen roll vad det är för väder, jag är ledig!

Bilder:
     
Jag och mamma, sen Leo och syrran Bia, och syrran Ewa med några barn.

        
Syrrans äldste tjej, sen den som fyllde 8 år, och så andra syrrans grabb, o min pappa.

      
 Tårtor, tårtor, bakverk och fika......

  

Några kulturella inslag från Sigtuna:
      
Museum över dåtid, Steninge glasbruk, pil-träd med krycka.

     
Inredning då-tid, trädgårds-tips, och glas i alla färger och former.


 Inte så liten kruka...

Och här slutar bild-sessionen.
Hemresan på 9 timmar kommer inom kort i nästa inlägg.


Nu ska jag softa en stund och känna på min ledighet, 2 veckor kvar, känns helt fantastiskt!



Kommentarer
Postat av: Julia

Det var kul att ni var här!Kom gärna hit oftare!

2009-08-07 @ 17:34:22
Postat av: Jill x)

ojj, mitt hår!! jag ser ju rödhårig ut!!

2009-08-07 @ 17:59:16
Postat av: MariaML

Mmmm, vilka bakverk:P Hade inte alla hästar i hagen vi inatt heller...kl 03:00 ringde de på dörren och då hade den gode Prinsen traskat ut på vägen, tur att tidningsbudet knackade på! Sen så var man helt död då väckarn ringde men... Härligt väder du har idag med på din semester! Njut!!!

2009-08-07 @ 19:21:50
Postat av: Särbon

Tack för de senaste 2 kanonhelgerna!!!! Verklig kvalitetstid!!!!

2009-08-09 @ 21:55:01
Postat av: Gunzan

> Julia: Det var jättekul att hälsa på, vi ska försöka komma ner lite oftare. Kram!



> Jill: Tog med en bild till på dig som jag tyckte var för härlig, såg du det?

Och du är inte rödhårig ;)

Kram!



>MariaML: Men Prinsen då!! Ojoj, tur det är ordning på tidningsbudet hahaha,

Hoppas du har det bra, fast semestern är över, själv njuter jag verkligen - helt underbart att vara ledig och bestämma över sin egen tid!

Kram påre!



> Särbon:Tack själv! =)))

2009-08-10 @ 11:18:58
Postat av: Jill

=D

2009-08-11 @ 10:47:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback