Mans-mat

Jag får många goa skratt av min underfundige 17-årige son. :-)

Det har varit trögt på köksfronten ett tag när det gäller att hitta på middagsmat.
Ibland är det som att det helt enkelt inte finns några maträtter!

En kollega och väninna till mig brukar komma med små tips på maträtter och kulinariska förslag
som är bra för både börsen och lekamen, så jag tänkte jag kör en sån variant så här på seg-lördagen:
- skivad potatis, morötter i slantar, palsternacka likaså, skivad lök,
ringlade över lite olja och geggade runt det i en långpanna.
In i ugnen i 20 minuter,
sen på med smulad fetaost, mmm....och serverade detta med stekta chorizo-skivor.
Mums!

Här valde min son att svälta.
Han brukar inte vara svår annars, han är en trevlig och snäll kille.
Men här gick visst hans gräns.

Jag kände ett sting av besvikelse och misslyckande
när han efter en stund studsade som en hare ut i köket där jag skulle till att diska,
och sjöng nån egen komponerad nidvisa om att
"jag-äääär-väl-ingen-haaaare-heller- trallalaa"

Jag försökte förklara att han behöver få i sig grönsaker och lite annan mat än bara mackor och pasta.
Det gick inte in.

-Vad vill du HA för mat då? frågar jag med lätt irritation i rösten.

-Jag vill ha mans-mat, säger ungen!

......-Och vad är det då?? pressar jag fram lite syrligt.

-Jaaa, det är en stor köttbit, bearnaisås å potatisgratäng!
DET är mans-mat, det!
säger han och ler lyckligt med hela ansiktet.

Vad skulle jag säga?
Jag tittade på honom och så brast det för mig, ett härligt hjärligt skratt från hela mitt inre vällde över mig.
Han är så härligt ärlig.

---

Dagen efter gjorde jag en söndagsmiddag som bestod av just mans-mat.
Jag måste säga att det passar riktigt bra som kvinns-mat också.
Mmm....


image185
bild:www.arla.se

Kommentarer
Postat av: Märsta-sussie

Jag måste hålla med din son om att kött och bea-sås är VÄLDIGT gott. Jag hade en svärmor i mitt tidigare liv som var väldig försynt och finkänslig. Hon hade varit i affären under mellandagarna (jul, nyårskinkan hade åkt ut och in i kylen.) och träffade där en bekant. De växlade några god-fortsättnings-fraser. Då berättade hennes bekant att de skulle äta ox-filé till middag. Då sa min svärmor "Ja, det kan vara gott med lite vardagsmat också".......(hon tyckte det var hemskt pinsamt)

2007-10-09 @ 13:41:11
Postat av: Susanne

Kan berätta att första gången jag var i Thailand med sambon så levde han på biff, pommes och bea-sås i två veckor. Han vägrade i sten att prova det underbara thailändska köket. Andra gången vi åkte (bara han och jag) åt han thaimat i princip varje dag - något som han idag förnekar sig blå till.

2007-10-09 @ 19:47:45
Postat av: Nettan

jag skulle kunna vara hare om jag fick sån där god mat...

2007-10-09 @ 21:21:17
Postat av: Gunzan

>Märsta-Sussie: *ASG* Underbart, vilken kommentar!! Det var ju så rätt men det blev fel, va! Underbart!
=D

>Susanne: Han gillade alltså Thai-mat, fast det satt långt inne *fniss*

>Nettan: Ja... det e inte så dumt ;)

2007-10-11 @ 22:52:41
Postat av: Lena

Min son är en lite blandning här. Han vägrar äta grönsaker MEN gör jag thaimat med grönsaker i då slinker det ner fint. Det är så jobbigt att plocka ur dom ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback