Vilma - bruden

Det här är Vilma.

image9

Hon föddes den 18:e november 2000.
I Långsele (10 km från Sollefteå som ligger 12 mil norr om Sundsvall och då är det  50 mil ner  till Stockholm).
Mamman är blandras av schäfer, collie och karels björnhund.
Pappan är labrador.....
Vilma och hennes 9 syskon var väl ett misstag.....men för mig är hon min glädje....men också min oro...

Hon saknar talgkörtlar, säger veterinären, efter drygt 1 år av undesökningar,
2 skabb-behandlingar, 8 veckors diet, (på älgkött och potatis för att utesluta allergi)
3 biopsier och en massa gissningar och tester.

Nu har hon levt med sin hudsjukdom i några år och jag är glad för varje dag som hon mår bra.....
Hon kliar sig och tappar hår och hud......som rejäla psoriasisflagor med hår på....

image10
Hon äter cortison varje dag...som får henne att se ut som en säl, mer än hund..
och
6-8 sprut Viacutan (omega3) på maten....och
bad 2 gånger/vecka med schampo och balsam från veterinärstationen.
Så länge hon lever.

Detta gör att hon kan leva ett hyfsat normalt liv...

image8

Vilma är en glad hund 
och enligt en vän som "talar med hundar" 
så tänker Vilma:
"om det kliar, så kliar jag väl då!"

Som på denna bild..
image13


Här följer några badbilder som talar för sig själv......

image14

image15


Voilá!

Färdigbadad & som ny...

image26

Och om detta upprepas 2ggr/vecka så blir det under ett år 104 st bad.
Idag är hon 6 år och låt oss säga att hon blir 10 år då kommer vi att göra om denna procedur .....
eh......1040 gånger!
Och skulle hon mot förmodan leva tills hon blir 12 år (hon går ju trots allt på cortison)
så blir det......................
1248 bad till som vi kommer att göra!
Ettusentvåhundrafyrtioåtta bad.....det är rätt många...

Kvinnan som "pratade med min hund" sa att
Vilma kom till mig av en anledning - hon är min Guru!

Det är något som jag ska lära mig...
D.v.s.
....hon mår bra när allt är i balans,
att jag sköter om henne, att hon får det hon behöver....
då är det bra.

Samma sak gäller.... *tittar ner och skrapar med foten*.....naturligtvis mig.

Tack Vilma för att du finns!

Kommentarer
Postat av: Nettan

Vilka fina bilder på Vilma.... Å vilken fin text!
Jag tror oxå att det fanns en mening med att hon kom till just dig....

Postat av: Tessa

Det är klart att Vilma kom till just dig av en anledning... Vad är det för kvinna som kan tala med hundar? Jag skulle vilja veta för jag vill veta vad Roffe (min hund tycker) Nej, men faaan jag märker då jag själv skriver att jag vill kontrollera ÄVEN HUNDEN *asg*

2007-05-11 @ 21:28:32
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback