Karatelägret - en paus i tiden...

Det var länge sen jag bloggade.
Har jobbat en vecka, efter att vi kom hem från
Mariestad och det
årliga karatelägret.

Jag var inte i form när vi for ner, men jag visste ju att jag skulle bli.
För det är tufft och det tar gott! :-)

Inspirationen saknades och kraften fanns inte,
men efter ett par dagar så kom allithop tillbaka!

Det är tryggt med karate, och läger, men naturligtvis så är det ju alltid ljuvligt när jag inte behöver fundera på vilken mat man ska laga, inte diska, inte planera något, inte göra nånting annat än att träna, äta och sova.
En hel vecka med Bara Mig Själv, fast tillsammans med andra.


Bild:Privat/kumite

Vi hade ett inrutat schema:

6:00 väckning
6:15 uppvärmningoch
TaiChi eller löpning
7:15 frukost i matsalen
............(zznarkövning)....
9:30 städning av dojon
10:00-11:45 karateträning

12:00 lunch i matsalen
...egentid (blev akutsova
eller flanerande i stan).....
14:30 fri karateträning
15:30 städning av dojon
16:00-17:45 karateträning

18:00 middag i matsalen
19:30-20:30 fri karateträning
..........
egentid...
föreläsning eller filmvisning
eller madrassen
...zzz...
22:00 lyset släcks och sovdax



Bild: Privat/Vårt hem i plinbåset


Man behövde aldrig fundera på hur man skulle lägga upp dagen, det var redan klart.
Jag tänker på hon, Paris Hilton, som suttit i fängelse i 23 dagar, och som sa i Aftonbladet häromdagen:
"? Jag fick en time out i livet för att verkligen upptäcka vad som är viktigt och vad jag vill göra, vem jag är.
? Även om jag tyckte att det var väldigt svårt tog jag tid att bara lära känna mig själv."

Och det ligger mycket i det där, jag fick en time out för att hämta hem mina halvskenande hästar,
under den här veckan.

Tänk att man i dagens snabba samhälle ska behöva "göra en Paris Hilton" eller åka på läger, eller gå i kloster för att få kontakt med sig själv...

*ler lite småfånigt*

Jag skulle lätt kunna tänka mig att åtminstone göra en retreat i kloster.
Nån vecka eller två...

Nåväl, jag kände att jag efter några dagar kom ner på jorden igen,
jag tog mig tid att göra en sak i taget, och det fick ta den tid det tog...
...bara som en enkel sak som tandborstningen på kvällen...
...endast jag och tandborsten i Vadsboskolans enkla omklädningsrum...
inget handfat som prompt måste rengöras eller några handdukar som behövdes byts ut...
eller nån spegel som skulle putsas..
....näe, det fanns inget före eller efter... bara här och nu.

Jag hittade min Cirkel igen.
Inom vilken jag kan välja att fylla, det jag behöver och mår bra av.
Det som är viktigt för mig.
Av de 24 timmarna jag får varje dygn, försvinner 8 till sömn, 8 till jobbet och sedan blir det 8 timmar kvar....

Hur väljer jag vart jag vill placera dem?
Vad gör jag med dem?

Jag vill kanske stå ute på gräsmattan och göra kator....
Gå ner till dojon i stan och träna karate med Peter...
Eller läsa en bok...
Blogga kanske?
Kanske ta en långpromenad i skogen med jycken och andas med Naturen....
Dricka te med katten i knäet....
Umgås med mina närmaste...
Vila...
..och lyssna på min Inre Röst..den som Vet...


Bild: Privat
Det kändes så självklart, att Jag är den som ska leva Mitt Liv....
och själv bestämma vad jag vill placera de där 8 timmarna på...

Men.....
...det är underligt att det går så snabbt för min Cirkel att deformeras...
... en dag på jobbet, möten med människor, vänner som engagerar, idéer som väcks,situationer som uppstår och frågor som ställs, ...
och konsten att hantera detta....
Det är här jag tappar greppet....

Efter att ha dörnat in i väggen vart tredje år
(har jag upptäckt...hmmm...2009 torde jag vara på min vakt, alltså...)
så har jag banne mig som en smärre "hjärn-skada" -
koncentrationssvårigheter,
minnesproblem,
svårt att fokusera,
inlärningsproblem,
överkänslig mot ljud och störningar och
en-sak-taget är det som gäller,
och som min terapeut sa så blir det som en form av ADHD och liknande...

Nu är det bra med det mesta, eller iaf, det har varit sämre...
;-)

Och då försöker jag göra som "vanliga" människor, för det känns bra och jag är full av Kraft.
Men jag har en väldigt liten "kraft-tank" numer så det tar slut fort.
Och det glömmer jag.
Det är då jag ramlar tillbaka i "stress-sjukdomen"

Så det är bra för mig att ha min Cirkel, att ha mina hästar inhalandes och helst inte släppa ut dem alls
*s*
och välja det som är bra för mig - heeela tiiiden!

Diciplin ger Frihet.


Bild:Privat-Ekudden Mariestad


Karate är bra för både för kropp och själ - Budo, en livsstil.

* * * * *


Kommentarer
Postat av: Nettan

Du är utmanad http://nettans.blogg.se/1183366661_utmanad.html
Ytterligare en "enkät" som du kan slösa bort lite tid på... *ler*
Ha en bra dag!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback